Werk maken van welbevinden en betrokkenheid
Ben jij een leraar die met veel passie werkt in het onderwijs en het liefst het beste in alle kinderen naar boven haalt? Zou jij een nog hogere betrokkenheid bij de leerlingen willen realiseren?
In dit traject van vijf bijeenkomsten staat jouw eigen werk centraal en werken we aan de hand van het stevige fundament van het EvaringsGericht Onderwijs aan een krachtige praktijk. We verdiepen en verkennen de fenomenen welbevinden en betrokkenheid aan de hand van theorie en videofragmenten en zetten stevig in op het werken áán, sturen óp en scoren ván betrokkenheid. Dit doen we door de zeven betrokkenheidsverhogende factoren stevig te implementeren in je aanpak en je reflectie te verbinden aan je observaties van de mate van betrokkenheid, vastgelegd met behulp van de Leuvense betrokkenheidsschaal. Je wordt aangemoedigd een andere school te bezoeken (we beschikken over een groot netwerk van krachtige scholen) en presenteert aan het eind van het traject je eigen opbrengsten. Voor alle deelnemers is ook nog twee uur online coaching beschikbaar. Een boeiend traject voor iedereen die (opnieuw) met procesgericht werken aan de slag gaat!
Na het volgen van dit traject:
- Heb je geleerd om een krachtige praktijk met stevig fundament neer te zetten vanuit de zeven betrokkenheidsverhogende factoren.
- Heb je geleerd hoe je betrokkenheid kunt observeren en in kaart kunt brengen.
- Heb je geleerd hoe je betrokkenheid gericht kunt verhogen waardoor kinderen met grotere motivatie aan het werk gaan.
- Heb je meer kennis van de procesgerichte aanpak (Laevers en Heylen, 2019) en inspiratie om die aanpak daadwerkelijk vorm te geven.
“Goede kwaliteit! Zeker als de theorie nieuw is, maar ook wanneer deze al bekend is, wordt er veel behandeld en krijg je ook goede richtlijnen voor de praktijk.”
- Jasmijn van der Zijden, OBS Uilenspiegel“Ik vind jullie erg origineel met je aanbod. Jullie zijn echt, oprecht, professioneel, speels en bieden veel inspiratie. Ik denk dat jullie leerkrachten heel veel fijne handvatten meegeven.”
- Marianne Greenall, SchoolpleinadviesLeraren/begeleiders in het basis- en voortgezet onderwijs die geïnteresseerd zijn in een procesgerichte benadering van onderwijs en ontwikkeling.
29-10-2024, 21-11-2024, 14-1-2025, 20-2-2025, 15-4-2025
14.00 – 17.30 uur
Inspiratiecentrum De Meshallen in Wijchen
Inclusief het boek ‘Een procesgerichte aanpak voor 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs’ van Ludo Heylen en Ferre Laevers