Werk maken van je pedagogische reflectie

Zo’n beetje alle leraren streven naar gelukkige leerlingen die zich volop ontwikkelen binnen hun eigen vermogen: leerlingen met een hoog welbevinden en een hoge betrokkenheid. Er is geen standaard protocol dat je vanzelfsprekend leidt naar die opbrengst. Als leraar zul je zelf op zoek moeten naar de sleutel van elk kind en vaak vind je die in jezelf.

Om een goede band te vormen met onze leerlingen, is het cruciaal dat we ons afvragen wat hen bezighoudt. Wat is betekenisvol voor mijn leerlingen, wat drijft hen, waar vragen ze om? Met andere woorden: wat gebeurt er aan hun binnenkant? Daarvoor moeten we ons best doen om kinderen te begrijpen en te verstaan en zullen we ook ruimte vrij moeten maken in onszelf. Dit traject gaat over zelfreflectie en ontwikkeling van je eigen pedagogische professionaliteit. We duiken de diepte in wat betreft pedagogische en psychologische theoretische kaders (zelfdeterminatie, mindsettheorie, grondhouding van Rogers), doen inspiratie op uit het werk van Ferre Laevers, Toshiro Kanamori en Janusz Korczak en maken werk van zelfreflectie door middel van de Theorie U van Otto Scharmer en de ervaringsreconstructie.

Dit traject bieden we ook in-company aan zodat je met je eigen schoolteam het traject kunt volgen op jullie eigen locatie. Data, tijden en kosten zijn in dit geval op maat. Voor meer informatie kun je contact opnemen.

Na het volgen van dit traject:

  • Je hebt meer zicht op wie jij bent in je werk en wat jij belangrijk vindt.
  • Je hebt (opnieuw) betekenis gegeven aan verbondenheid en vertrouwen.
  • Je hebt gereflecteerd op je pedagogisch handelen.
  • Je (nog meer) grip gekregen op verschillende theoretische kaders.
  • Je hebt intervisie-oefeningen gedaan met collega’s.
  • Je hebt meer zicht op wat er schuilt achter gedrag van je leerlingen en hoe je daarmee om kunt gaan.

“Ik was betrokken, voelde verbondenheid in het team, zelfs digitaal. Mooi om een keer vanuit ons als mens en onze gedachten/gevoelens te kijken, even niet alleen over het kind, of over het aanbod. Super mooi. Dank jullie wel!”

Leanne Brood

“Mooi om eens bij jezelf naar binnen te kijken en te beseffen wat bepaalde situaties met jouzelf doen. Ik was echt geïnteresseerd in wat het zou brengen. Het heeft me veel inzichten gegeven waar ik weer mee verder kan.”

Hanneke Verstappen-van Nunen
Doelgroep:

Leraren, pedagogisch coaches kinderopvang, onderwijsassistenten

Data:

1 oktober 2021, 12 november 2021, 17 december 2021, 21 januari 2022, 11 maart en 8 april 2022

Tijden:

10.00 – 15.00 uur (12 uur studiebelasting, exclusief bijeenkomsten)

Locatie:

Op de schitterende locatie van La Tertulia in de gemeente Cuijk

Kosten: €850,-

inclusief koffie/thee en lekkers, lunch en materialen

Aanmelden