Zin in lezen: Werk maken van een betekenisvolle lees- en schrijfomgeving (groep 2-4)

Door het aanbieden van betekenisvolle lees- en schrijfactiviteiten, aansluitend bij de belevingswereld van het jonge kind, kun je prachtig aansluiten bij hun nieuwsgierigheid. Je speelt in op de exploratiedrang van je leerlingen waardoor hun lees- en schrijfmotivatie wordt verhoogd. Maar hoe verbind je lees- en schrijfactiviteiten aan betekenisvol spel? En hoe krijg jij je leerlingen met plezier aan het lezen en schrijven? Tijdens dit traject leer je onder meer hoe je leerling écht betrokken krijgt bij het lees- en schrijfonderwijs dat onlosmakend aan elkaar verbonden is. Je leert welke lees- en schrijfinstructie passend is voor je leerlingen, hoe je een rijke lees- schrijfomgeving inricht én voor degene die het aandurft, ontvang je handvatten om kinderen te leren lezen en schrijven zonder methode!

Na het volgen van dit traject:

  • Heb je geleerd om betekenisvolle lees- en schrijfactiviteiten te ontwerpen voor kinderen uit de onderbouw
  • Kun je een rijke leesomgeving samen met de kinderen inrichten
  • Kun je passende instructies verzorgen voor alle kinderen
  • Ben je in staat om de leesontwikkeling handelingsgericht te observeren
  • Heb je geleerd om jezelf te legitimeren met een gedegen theorie en dit in je eigen praktijk te laten zien
  • Kun je je lees- en schrijfonderwijs aan elkaar verbinden
  • Kun je lessen ontwerpen, volgen, observeren en begeleiden aan de hand van het vierveldenmodel, waarbij ingezet wordt op motivatie, techniek, begrip en woordenschat

Uitspraken deelnemers

“Zin in lezen is aansluiten bij de belevingswereld en individuele competenties van kinderen en met al je plezier en met al je enthousiasme beginnen met lezen en schrijven. Kinderen ontpoppen zich als ware schrijvers. Ook kinderen die moeite hebben met lezen blijven zo betrokken op hun eigen niveau.”

- Floor en Lotte, BS Uilenspiegel Boekel

“Na deze cursus ben ik me bewust van het belang om het lezen en schrijven te verbinden met de werkelijkheid. Op KC de Hoven proberen we de echte wereld na te bootsen door lezen en schrijven te integreren in ons projectonderwijs.”

- Laura van Es, KC de Hoven Rosmalen
Doelgroep:

Leerkrachten van groep 2, 3 en 4, IB-ers en OB-coördinatoren.

Data:

Hoogeveen: 26-6-2024, 17-9-2024, 15-10-2024, 10-12-2024, 15-1-2025 - Wijchen: 26-6-2024, 17-9-2024, 28-10-2024, 10-12-2024, 15-1-2025

Tijden:

13.30 – 17.00 uur

Locatie:

EromesMarko-Vepa in Hoogeveen; Onderwijsinspiratiecentrum De Meshallen in Wijchen

Kosten: €875,00 p.p.

inclusief het boek 'Lezen en schrijven doe je samen' van Bea Pompert en alle materialen

Aanmelden
overzicht-afbeelding