Contractwerk werkt!

Argumenten om contractwerk zinvol te houden

De afgelopen twintig jaar is contractwerk een vertrouwd gegeven geworden in de meeste basisscholen. Het biedt kansen tot variatie in het dagelijkse aanbod. Daar zijn we blij mee. Toch willen we onmiddellijk waarschuwen voor te veel optimisme. Contractwerk op zich is geen garantie voor beter onderwijs. Geen enkele werkvorm of organisatievorm kan die garantie geven. Wel biedt contractwerk unieke kansen om de betrokkenheid van leerlingen te verhogen en hoge betrokkenheid geeft een stevige basis voor diepgaand leren. Betrokkenheid is daarom een beter kwaliteitscriterium en zullen we altijd gebruiken om er de zinvolheid van contracten aan te toetsen. Met andere woorden: als leerlingen contracten saai vinden of oninteressant, verwarrend of chaotisch, voorspelbaar of routinematig, beknottend of fantasieloos, betekenisloos of niet relevant, dan moeten we ons vragen stellen en op zoek gaan naar maatregelen die de betrokkenheid verhogen.
Het artikel lees je hier: Contractwerk werkt! door Ludo Heylen