Er is geen incident meer geweest in de groep… wat een verschil.’

Een leerkracht mailt me, nadat ik eerder in haar groep was om samen met haar twee dagen aan het werk te gaan. Een dynamische club kinderen, een jonge leerkracht en een vraag:
Hoe worden we hier allemaal weer gelukkig?

Samen met deze juf ging ik zitten in haar klaslokaal, een pot thee op tafel en een verder lege agenda. We hebben ons reflectiewerk gedaan met de drie psychologische basisbehoeften (Deci&Ryan): wat staat hier onder druk, waar wordt ten volle aan beantwoord? Voor wie geldt dat allemaal en wat is er dan nodig? We hebben onze steun gevonden in de betrokkenheidsverhogende factoren uit het ErvaringsGericht Onderwijs en we hebben een flinke aanpassing gedaan aan de inrichting. Toen was de middag inmiddels avond geworden, dook ik mijn hotelbed in en waren we samen klaar voor de nieuwe start van morgen… Spannend!

De volgende dag hebben we samen de dag gedraaid. Genoten en gelachen met de kinderen, samen gezweet om de uitdagingen die er echt liggen in de groep en uiteindelijk samen teruggeblikt op de dag en nieuwe stappen uitgezet.
En nu mailt ze me na een maand… ‘Er is geen incident meer geweest in de groep… wat een verschil.’
Hier heeft niemand getoverd of iets heel groots gedaan. Hier zitten nog steeds dezelfde kinderen in nog steeds dezelfde ruimte met nog steeds dezelfde leerkracht.
Hier is iets kleins gebeurd, met grote gevolgen. Hier is opnieuw waargenomen en vertrouwen gegroeid. Hier is een leerkracht met glans zichzelf aan het worden en in staat om bij de leerlingen én zichzelf het beste naar boven te halen.
En wij, wij zijn er alleen maar even nodig geweest.
De leerkracht kan het zelf, maar hoeft het niet alleen…
Daarom staan wij in 2018 heel graag weer klaar voor alle mensen in het onderwijs, groot en klein, om samen te werken aan een hoog welbevinden en hoge betrokkenheid.

Een liefdevolle Kersttijd gewenst en alle goeds voor het nieuwe jaar.

Hartelijke groet,
Suze Roelofs en Ellen Emonds