Werk maken van hoekenwerk in groep 3 en 4

Procesgericht aan de slag met rijke speel- en leeromgevingen

Ook in groep 3 en 4 blijft spel een krachtig middel om tot leren en ontwikkeling te komen. Juist in deze groepen ontdekken kinderen de wereld nog steeds graag door te doen, te ervaren en te onderzoeken. Door beredeneerd en betekenisvol hoekenwerk vorm te geven, bieden we leerlingen een rijke leeromgeving waarin welbevinden en betrokkenheid in het proces zichtbaar zijn.

Maar hoe geef je dit vorm binnen de doorgaande lijn? Hoe zorg je ervoor dat spel en leerdoelen elkaar versterken? En hoe creëer je ruimte voor zelfsturing, onderzoek en eigenaarschap bij je leerlingen?

In het traject ‘Werk maken van hoekenwerk in groep 3 en 4’ verkennen we samen hoe je spel, leren en ontwikkeling in de middenbouw optimaal met elkaar verbindt.

We werken vanuit de procesgerichte benadering, waarbij het observeren van betrokkenheid, het volgen van welbevinden en het inspelen op de leerkrachtvaardigheden centraal staan. Naast theoretische kaders gaan we vooral praktisch aan de slag in de eigen groep, met het eigen hoekenaanbod als vertrekpunt.

De bijeenkomsten

Bijeenkomst 1 – Hoeken vanuit procesgerichte visie inrichten

  • Wat is de kracht van hoekenwerk in groep 3 en 4?
  • Hoe ondersteunt spel de doorgaande lijn vanuit groep 1-2 naar groep 3-4?
  • Hoe richt je rijke hoeken in waarin welbevinden en betrokkenheid zichtbaar worden?
  • Hoe maak je bewuste keuzes in het hoekenaanbod passend bij je groep?
  • Hoe plan je hoeken in binnen het ritme van je weektaak en dagindeling?
  • Praktisch aan de slag: verrijken en (her)inrichten van hoeken zoals de huishoek, themahoek of onderzoekshoek.

Bijeenkomst 2 – Doelgericht werken binnen hoeken

  • Hoe creëer je een samenhangend, beredeneerd aanbod waarin doelen en spel samenkomen?
  • Hoe benut je de inbreng, interesses en talenten van je leerlingen?
  • Hoe differentieer je binnen spel en onderzoek en geef je kinderen eigenaarschap over hun leerproces?
  • Welke materialen en inrichting versterken de kwaliteit van de hoeken?
  • Praktisch aan de slag: ontwikkelen van hoeken zoals de bouwhoek, constructiehoek of buitenhoek.

Bijeenkomst 3 – Begeleiden, observeren en verdiepen

  • Wat is jouw rol als begeleider van spelend en onderzoekend leren?
  • Hoe begeleid je leerlingen die moeilijk tot spel of onderzoek komen?
  • Hoe observeer en registreer je de ontwikkeling tijdens het werken in hoeken (met o.a. de betrokkenheidsschaal)?
  • Hoe stimuleer je verdiepend spel en talentontwikkeling binnen de hoeken?
  • Praktisch aan de slag: verrijken van de crea-hoek, zandtafel of watertafel.

Doelgroep:

Leerkrachten van groep 3 en 4

Data:

28 -10-2025, 9-12-2025, 3-02-2026

Tijden:

14.00 – 17.30 uur

Studiebelasting:

ca. 15 uur

Locatie:

Onderwijsinspiratiecentrum De Meshallen in Wijchen.

Kosten: €595,00 p.p.

Het traject gaat door bij minimaal 8 deelnemers.

Aanmelden