Studiedag: De rijke leeromgeving
Kinderen ontwikkelen zich op hun eigen bijzondere wijze en dat vraagt onder andere om een rijke leeromgeving. Deze rijke leeromgeving is essentieel als je betrokkenheid bij kinderen een kans wilt geven. Kinderen hebben er recht op dat de ruimte waar zij een groot deel van hun tijd doorbrengen, rijk is. Rijk in de zin van een grote rijkdom aan mogelijkheden om geïnspireerd te raken, uitgedaagd te worden, contact te maken, je goed te voelen en kennis en vaardigheden op te bouwen. Niet alleen in de onderbouw, maar ook in de midden- en bovenbouw. Een verzorgde en voorbereide omgeving die ervoor zorgt dat de ruimte echt een eigen pedagogische waarde heeft waar alles aspecten van een kind tot zijn recht komt. Een leeromgeving met uitdagende activiteiten en materialen, die overzichtelijk en uitdagend ingericht is, kinderen aanzet om hun potentieel aan te spreken en de ruimte biedt om initiatief te nemen. Dat laatste is niet alleen voor de kinderen van grote waarde, maar dient ook als tweede pedagoog.
Tijdens deze dag bieden we theoretische reflectiekaders en is er volop inspiratie om tot ideeën te komen en deze uit te werken, om de dag daarna in jouw eigen rijke leeromgeving verder aan de slag te gaan.
Let op: deze studiedag is onderdeel van ons studiedagenpakket. Door dit pakket aan te schaffen kun je met flinke korting deelnemen aan vijf boeiende studiedagen, waaronder deze.
Tijdens deze studiedag kijken we met een reflectieve bril naar jouw leeromgeving en bespreken we onder andere:
- De waarde van een rijke leeromgeving
- Wat een omgeving rijk (of juist niet) maakt
- Hoe je buitenruimtes meeneemt in de leeromgeving
- Hoe de ruimte helpend is bij het bieden van autonomie aan kinderen
- Welke plek een weektaak kan innemen in de rijke leeromgeving
Uitspraken deelnemers
"Wat een inspiratie hebben jullie meegenomen, handen uit de mouwen en aan de slag. Het was zeer waardevol en ik kijk uit naar een vervolg."
Marjoleine Doornbos"Naar aanleiding van een gesprek met Bianca, heb ik de afgelopen weken de inrichting van mijn klas en werkwijze tijdens aanvankelijk lezen geheel aangepast. Tot volle tevredenheid van mijzelf en, zeer belangrijk, van de kinderen. Zij vinden het geweldig en zijn zeer betrokken."
Pieter WijnenLeraren en pedagogisch medewerkers, teamleiders en coördinatoren
Wijchen: 23-1-2025 - Alkmaar: 28-1-2025 - Hoogeveen: 7-2-2025
9.00 - 16.00 uur
EromesMarko-Vepa in Hoogeveen; Inspiratiecentrum De Meshallen in Wijchen; Saksacademie in Alkmaar
Inclusief lunch en digitale map met inspiratie, legitimatie en praktische documenten