Werk maken van de dialoog
Op steeds meer scholen is het vanzelfsprekend om kinderen te betrekken bij hun eigen groei- en ontwikkelprocessen. Dat doen we vaak door middel van gesprek en de meeste leraren zijn enthousiast over het feit dat ze hun leerlingen meer spreken. Tegelijkertijd is het een uitdaging om die gesprekken goed te organiseren, in te plannen en vol te houden. Want drie keer per jaar ál je 25 leerlingen spreken, afspraken noteren én opvolgen is een flinke kluif.
Tijdens dit traject ontwikkel je een nieuwe aanpak door middel van het inzetten van tutorgroepen. De gesprekscycli worden gevoerd in een vaste tutorgroep van 4 tot 6 kinderen die gedurende een schooljaar hun persoonlijke ontwikkeling gezamenlijk dragen. Ze worden elkaars steunbron en critical friend. Juist door de gesprekken niet alleen maar samen te voeren, leren kinderen dat iedereen zijn eigen ontwikkelpunten heeft en dat we voor elkaar van betekenis kunnen zijn. Deze manier van werken is waardevol, krachtig en efficiënt.
Na het volgen van dit traject:
- Weet je wat belangrijke ingrediënten zijn voor een goed gesprek met (jonge) kinderen.
- Heb je geleerd hoe je tutorgroepen opzet.
- Heb je ervaring opgedaan in het daadwerkelijk aan de slag gaan met tutorgroepen.
leraren, IB-ers, bouwcoordinatoren en teamleiders.
Op aanvraag te boeken.
in overleg
Onderwijsinspiratiecentrum De Meshallen in Wijchen of op uw eigen locatie
De bijeenkomsten zijn inclusief koffie/thee en lekkers.
