Werk maken van leren lezen zonder methode

In dit traject duiken we in het leesproces, waarbij eigen verhalen van kinderen en rollenspel de basis vormen voor betekenisvolle lees- en schrijfactiviteiten. Steeds meer scholen willen hun leesonderwijs in groep 3 beter laten aansluiten bij het aanbod in de kleutergroepen, exploratiedrang bij de kinderen in tact laten en de leesmotivatie hoog houden. Tijdens dit traject maak je kennis met een rijke, inhoudelijke en ontwikkelingsgerichte werkwijze waarbij de ontwikkelings-en leesprocessen van de kinderen en hun vragen en interesses in de wereld om hen heen, centraal staan. Deze manier van leren lezen is een alternatieve aanpak voor, of kan in combinatie met het volgen van een aanvankelijk leesmethode.

Na vijf bijeenkomsten en twee persoonlijke coachingsmomenten op de werkvloer ben je in staat om het leesonderwijs vorm te geven op een verantwoorde, maar zeker inspirerende manier van lezen met een kindgerichte insteek. Daarmee krijgen welbevinden en betrokkenheid volop kansen en kan fundamenteel leren plaats vinden. De film ‘Hebben we al samen gelezen?’ van de OGO-academie, geeft ons een prachtige inkijk in de eerste maanden van groep 3 van leerkracht Marie-Louise, werkzaam bij de Gelderlandschool in Den Haag. Marie-Louise laat ons zien hoe zij, met 80% niet-Nederlandssprekende kinderen, haar leesonderwijs vormgeeft op een ontwikkelingsgerichte manier. Vanaf dag één gaat Marie-Louise uit van de verschillen waardoor alle leerlingen mee kunnen blijven doen aan voor hen betekenisvolle activiteiten. Deze manier van werken wordt onderbouwd met theorie en beschreven in het boek ‘Lezen en schrijven doe je samen’ van Bea Pompert.

Na het volgen van dit traject:

  • Heb je geleerd om betekenisvolle lees- en schrijfactiviteiten voor de eerste maanden in groep 3 te ontwerpen;
  • Kun je een rijke leesomgeving samen met de kinderen inrichten;
  • Kun je passende instructies verzorgen voor alle kinderen;
  • Ben je in staat om de leesontwikkeling handelingsgericht te observeren;
  • Heb je geleerd om jezelf te legitimeren met een gedegen theorie en dit in je eigen praktijk te laten zien.

Uitspraken deelnemers

“Zin in lezen is aansluiten bij de belevingswereld en individuele competenties van kinderen en met al je plezier en met al je enthousiasme beginnen met lezen en schrijven. Kinderen ontpoppen zich als ware schrijvers. Ook kinderen die moeite hebben met lezen blijven zo betrokken op hun eigen niveau.”

- Floor en Lotte, BS Uilenspiegel Boekel

“Na deze cursus ben ik me bewust van het belang om het lezen en schrijven te verbinden met de werkelijkheid. Op KC de Hoven proberen we de echte wereld na te bootsen door lezen en schrijven te integreren in ons projectonderwijs.”

- Laura van Es, KC de Hoven Rosmalen
Doelgroep:

Leerkrachten van groep 2 en 3, IB-ers en OB-coördinatoren.

Data:

Start voorjaar 2021: 19 april, 16 juni, 22 september, 20 oktober en 17 november. Start voorjaar 2022: 15 maart, 9 mei, 13 juni,12 september en 10 oktober 2022

Tijden:

van 15.00 - 18.00 uur
(20 uur studiebelasting, exclusief bijeenkomsten)

Locatie:

Onderwijsinspiratiecentrum De Meshallen in Wijchen

Kosten: €625,00

inclusief het boek 'Lezen en schrijven doe je samen' van Bea Pompert, verdere materialen en een prentenboek naar keuze van De Kinderboek Winkel uit Nijmegen, exclusief 2 persoonlijke coachingsmomenten van 2 uur op jouw werkvloer (€ 500,- excl reiskosten). De bijeenkomsten zijn inclusief koffie/thee en lekkers.

Aanmelden
overzicht-afbeelding