Werk maken van leren lezen zonder methode

In het kort

Door het aanbieden van betekenisvolle lees- en schrijfactiviteiten in groep 3 en 4 sluit het leesonderwijs goed aan bij de manier van werken in de kleutergroepen. Je gaat in op de exploratiedrang van je leerlingen waardoor hun leesmotivatie hoog is. Maar hoe verbind je  lees- en schrijfactiviteiten aan betekenisvol spel? En hoe krijg jij je leerlingen met plezier aan het lezen en schrijven?

Verbind je lees- en schrijflessen met de belevingswereld van je leerlingen!

Juul Aldenhuijsen verzorgt deze cursus, zij heeft jarenlange ervaring in het onderwijs en weet als geen ander hoe je welbevinden en betrokkenheid bij je leerlingen creëert.

 

Tijdens deze driedaagse cursus leer je onder meer: 

  • Hoe je leerling écht betrokken krijgt bij het lees- en schrijfonderwijs
  • Welke lees- en schrijfinstructie passend is voor al je leerlingen
  • Hoe je een rijke lees- schrijfomgeving inricht
  • En voor degene die het aandurven: je ontvangt handvatten om kinderen te leren lezen en schrijven zonder methode!

 

Aan het eind van dit traject weet je hoe je betekenisvolle lees- en schrijfactiviteiten inzet die aansluiten op de belevingswereld van je leerlingen. Maar ook hoe je zo gelegitimeerd stukken van een methode kunt vervangen door goed beredeneerd aanbod. Ook ontvang je het boek ‘Leren lezen doe je samen’ waarin lees- en schrijfactiviteiten worden verbonden aan betekenisvol spel, spelscripts en de verhalen van kinderen. Uiteraard zorgen we tijdens de studiedagen voor een lekkere lunch, koffie, thee en fruit.

Voor wie?

Dit traject is ontwikkeld voor leerkrachten in groep 2,3 en 4 die naast hun bestaande methode meer aandacht aan lees- en schrijfonderwijs willen geven of voor hen die zonder lees- schrijfmethode willen werken in de klas, maar ook voor IB-ers en bouwcoördinatoren die geïnteresseerd zijn in de inhoud.

 

Programma:

Dag 1  – Betekenisvolle lees- en schrijfactiviteiten

  • Hoe krijg je je leerlingen écht betrokken bij lees- en schrijfonderwijs?
  • Hoe krijg jij je leerlingen met plezier aan het lezen en schrijven?
  • Welke open opdrachten geef je aan je leerlingen?
  • Wat doe je voor, tijdens en na de lees- en schrijfactiviteiten?
  • Tips voor het op een ontwikkelingsgerichte manier vormgeven van je lees- en schrijfonderwijs

Dag 2 – Instructie, planning en aanbod

  • Hoe bereid je de lees- en schrijfactiviteiten voor?
  • Welke instructie is passend voor al je leerlingen?
  • Hoe observeer, registreer en toets je de lees- schrijfontwikkeling van je leerlingen?
  • Welk rol heeft woordenschat en leesbegrip in je aanbod?
  • Tips voor het doelgericht werken aan de planning van de komende periode

Dag 3 – Een rijke leesomgeving

  • Hoe differentieer je tijdens de lees- en schrijfonderwijs?
  • Hoe richt je een rijke lees- schrijfomgeving in?
  • Welke boeken zijn geschikt om leeshonger te creëren?
  • Hoe zorg je dat de vragen en interesses van je leerlingen centraal staan?
  • Tips voor het verbinden van lees- en schrijfactiviteiten aan betekenisvol spel

Na het volgen van dit traject:

  • Heb je geleerd om betekenisvolle lees- en schrijfactiviteiten voor de eerste maanden in groep 3 te ontwerpen;
  • Kun je een rijke leesomgeving samen met de kinderen inrichten;
  • Kun je passende instructies verzorgen voor alle kinderen;
  • Ben je in staat om de leesontwikkeling handelingsgericht te observeren;
  • Heb je geleerd om jezelf te legitimeren met een gedegen theorie en dit in je eigen praktijk te laten zien.

Uitspraken deelnemers

“Zin in lezen is aansluiten bij de belevingswereld en individuele competenties van kinderen en met al je plezier en met al je enthousiasme beginnen met lezen en schrijven. Kinderen ontpoppen zich als ware schrijvers. Ook kinderen die moeite hebben met lezen blijven zo betrokken op hun eigen niveau.”

- Floor en Lotte, BS Uilenspiegel Boekel

“Na deze cursus ben ik me bewust van het belang om het lezen en schrijven te verbinden met de werkelijkheid. Op KC de Hoven proberen we de echte wereld na te bootsen door lezen en schrijven te integreren in ons projectonderwijs.”

- Laura van Es, KC de Hoven Rosmalen
Doelgroep:

Leerkrachten van groep 2 en 3, IB-ers en OB-coördinatoren.

Data:

ZUID: 28 september en 28 november 2023, 11 januari 2024 - NOORD: 25 september en 30 november 2023, 22 januari 2024

Tijden:

van 9.30 - 16.00 uur
(20 uur studiebelasting, exclusief bijeenkomsten)

Locatie:

ZUID: Onderwijsinspiratiecentrum De Meshallen in Wijchen - NOORD: EromesMarko-Vepa in Hoogeveen

Kosten: €850,00

inclusief het boek 'Lezen en schrijven doe je samen' van Bea Pompert, verdere materialen en een prentenboek naar keuze van De Kinderboek Winkel uit Nijmegen. De bijeenkomsten zijn inclusief lunch/koffie/thee en lekkers.

Aanmelden
overzicht-afbeelding