FAQ items aan het laden...
Open Trajecten2018-10-27T10:26:00+02:00

Het centrum voor welbevinden en betrokkenheid

Inspiratiesessies

Werk maken van betrokkenheid en welbevinden! (Basis cursus EGO)

Ben jij een leraar die met veel passie werkt in het onderwijs en het liefst het beste in alle kinderen naar boven haalt? Ben je een leraar die zichzelf in het contact met je leerlingen en hun ouders nog beter zou willen leren kennen? Zou jij je aanpak willen versterken door je te richten op drie belangrijke pijlers: een rijke uitdagende leeromgeving, ruimte voor leerlinginitiatief en het voeren van een krachtige dialoog? Dan is deze cursus je op het lijf geschreven!
In deze cursus van vijf middagen staat jouw eigen werk centraal en werken we aan de hand van het stevige fundament van het EvaringGericht Onderwijs aan een krachtige praktijk. We verdiepen en verkennen de fenomenen welbevinden en betrokkenheid aan de hand van theorie en videofragmenten. We maken werk van een rijke leeromgeving door de theorie te leren kennen en ook werkelijk de handen uit de mouwen te steken. We zetten in op het vergroten van het leerlinginitiatief, het ontwikkelen van ondernemingszin en het verlenen van autonomie met een gedegen aanpak. En we maken rust en ruimte vrij om jezelf als leraar beter te leren kennen en meer mogelijkheden te ontwikkelen om het perspectief van je leerlingen beter te leren kennen. Je wordt aangemoedigd een andere school te bezoeken (we beschikken over een groot netwerk van krachtige scholen) en presenteert aan het eind van de cursus je eigen opbrengsten.

Doelgroep:
Leraren in het basis- en voortgezet onderwijs die op zoek zijn naar inspiratie en legitimatie en een antwoord willen op de hoe-vraag, nieuwe leraren die op een E.G.O.-school werken. De cursus is ook in-company af te nemen en bij grote belangstelling wordt de cursus ook in het westen en/of noorden van het land verzorgd.

Opbrengst:
Een krachtige praktijk met stevig fundament, meer zicht op je eigen stijl van omgaan en een hogere betrokkenheid voor je leerlingen.

Data en locatie WIJCHEN: 
De cursus wordt gegeven bij onderwijsinspiratiecentrum De Meshallen in Wijchen en zijn telkens van 15.00 tot 18.00 uur. De middagen zijn inclusief koffie en thee en een kleine snack. De data zijn:

Donderdag 12 september
Dinsdag 1 oktober
Dinsdag 29 oktober
Donderdag 21 november
Donderdag 12 december

NIEUWE DATUMS EN LOCATIE IN NOORD NEDERLAND!

Data en locatie Zwolle: 
De cursus wordt gegeven bij Hotel van der Valk in Zwolle en zijn telkens van 15.00 tot 18.00 uur. De middagen zijn inclusief koffie en thee en een kleine snack. De data zijn:

Dinsdag 17 september
Dinsdag 15 oktober
Dinsdag  5 november
Donderdag 28 november
Dinsdag 17 december

Kosten:
De kosten bedragen 600 euro per persoon, inclusief het boek ‘Een procesgerichte aanpak voor 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs’.

 

Werk maken van het procesgericht volgen en begeleiden! (IB-ers) Noord-West Nederland

Wanneer je bij kinderen langdurig een lage betrokkenheid en welbevinden waarneemt, spreken we in het procesgericht werken van 'zorg'.
De IB-er op een school waar procesgericht gewerkt wordt, ziet het als een uitdaging om  de leerkrachten te begeleiden en coachen bij het realiseren van een zo hoog mogelijke betrokkenheid en welbevinden voor alle leerlingen. Dat vraagt om IB-vaardigheden die gericht zijn op de procesvariabelen 'welbevinden en betrokkenheid'.
In deze cursus is er aandacht voor het structureel in kaart brengen van welbevinden en betrokkenheid naast prestaties en competenties, screenen van betrokkenheid, gesprekken voeren met collega's, ouders en kinderen en het opstellen van plannen vanuit het theoretisch kader (KU Leuven, prof. Ferre Laevers) en natuurlijk de ervaringsreconstructie. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het maken van een meerjarig ontwikkelingsplan met betrekking tot de zorgstructuur op school.
Natuurlijk krijgt ook het procesgericht leerlingvolgsysteem Looqin hierin een plek. Mocht de school een ander volgsysteem gebruiken, dan is dat geen enkel probleem. We gaan op zoek naar een manier van volgen die recht doet aan het theoretisch kader/het werken met de procesvariabelen 'welbevinden en betrokkenheid'.

Doel:
Na het volgen van dit traject weet je waar je de theoretische kaders rondom 'het procegericht volgen van kinderen' kunt vinden en heb je er kennis van genomen.
Je kan deze theorie in je eigen praktijk en op je eigen niveau toepassen.
Je hebt kennis genomen van het LVS Looqin PO
Je het zorgbeleid van jouw school onder de loep genomen.

Doelgroep: interne begeleiders en zorgcoördinatoren

NIEUWE DATUMS EN LOCATIE IN NOORD NEDERLAND!

Data: 29 oktober, 19 november en 10 december 2019
Tijd: dinsdag van 10.00 tot 14.00 uur (6 uur studiebelasting, exclusief bijeenkomsten)
Locatie: Kawama, Zambezilaan 278 te Purmerend
Kosten: € 495,- p.p. inclusief lunch, materialen en het nieuwe boek 'procesgerichte aanpak voor 6- tot 12 jarigen in het basisonderwijs'.

D-Day, een dag voor kartrekkers en koershouders

Op vrijdag 13 december maken wij letterlijk en figuurlijk de ruimte vrij voor alle mensen die dagelijks in hun school of organisatie ontwikkelprocessen begeleiden. Alle mensen die soms sturen of remmen, soms duwen of trekken, soms kijken en genieten, soms de mouwen opstropen of juist achterover leunen. Kartrekkers en koershouders, procesbegeleiders en teamleiders.

De dag staat in het teken van Duurzame Dillemma’s: D-Day. Ontwikkeling is een proces van de lange adem en heeft een stevig fundament nodig om op te leunen. En verandering brengt weerstand, in het klein of in het groot. Daardoor kunnen er dilemma’s ontstaan. Hoe ga je om met ouders die zich niet kunnen vinden in jullie nieuwe aanpak? Wat vraagt het van je om collega’s te begeleiden in een veranderproces? De collega die enthousiast is en ook de collega die onzeker is? Hoe zet je gemaakte afspraken stevig vast zonder dat er teveel protocollen op de plank komen liggen? En een nieuwe aanpak kan de eerste periode invloed hebben op de gemeten prestaties wanneer er minder methodisch gerepeteerd wordt. Hoe blijf je trouw aan de gekozen visie en neem je tegelijkertijd de verantwoordelijkheid die daarbij hoort?

Waarschijnlijk brengen deze dilemma’s nog wel meer thema’s naar boven wanneer je er eens rustig over nadenkt. Wij gaan er graag met jullie over aan het werk tijdens D-Day. Een dag in de luwte, met aandacht voor lichaam en geest, goede gesprekken en mogelijkheid tot bezinning. De dag wordt bovendien verrijkt met bijdragen van Ludo Heylen en Ferre Laevers en heeft uiteraard de kwaliteit die je van Tweemonds gewenst bent: inspirerend, hoopvol en gastvrij!

De kosten bedragen € 225,- per persoon inclusief koffie/thee en lunch

Datum: 13 december, 2019.
Locatie: Onderwijsinspiratiecentrum De Meshallen in Wijchen
Tijd: van 10.00 tot 16.00 uur

Inschrijven

Studiedag Contract- en hoekenwerk

In het nieuwe kalenderjaar bieden wij de studiedag 'contract- en hoekenwerk' aan. Tijdens deze goed verzorgde dag werk je aan het opzetten van een gevarieerde weektaak met veel ruimte voor initiatief en een uitnodigend aanbod voor je leerlingen, zodat jij steeds meer momenten op een dag je handen vrij krijgt om te observeren, met kleine groepjes kinderen aan het werk te gaan en te genieten van je groep! We ondersteunen je bij het vormgeven van een krachtige contractbrief (weektaak) en bij het ontwikkelen en creëren van een beredeneerd aanbod. Dat maakt samen een rijke leeromgeving! We hebben onze KLUSBUS bij ons, dus je gaat letterlijk voorbereid en met de benodigde materialen naar huis om bij wijze van spreken de volgende dag te beginnen. Deze dag is bedoeld voor alle leraren (en leraarondersteuners) van de groepen 3 tot en met 8 die met contractwerk willen beginnen of op zoek zijn naar nieuwe input en een fris perspectief.

Datum: woensdag 5 februari 2020
Tijd:van 9.00 tot 17.00 uur
Locatie: Meshallen in Wijchen
Kosten: € 250,- p.p. inclusief een lunch, koffie en thee én 75 euro budget om je leeromgeving te verrijken met materialen uit de KLUSBUS!

Studiereis naar Leuven!

Studiereis naar Leuven 2020

Na een succesvolle studiereis in februari 2016, 2017 , 2018 én 2019 organiseert CEGO in 2020 wederom een studiereis naar Leuven.

CEGO heeft een uniek reisprogramma samengesteld voor een ieder die werk willen maken van welbevinden en betrokkenheid in hun dagelijkse praktijk. Deze studiereis staat volledig in het teken van de drie pijlers van het ErvaringsGericht Onderwijs:

  1. Het creëren van een rijke leeromgeving om te komen tot hogere betrokkenheid en welbevinden.
  2. Een ervaringsgerichte grondhouding en een passende dialoog vanuit de principes aanvaarding, echtheid en inleving. Deze houding maakt interventies mogelijk die een ieder naar een hoger welbevinden en hogere betrokkenheid helpen.
  3. Ruimte voor initiatieven op alle lagen in de organisatie.

De reis wordt gevuld met verhalen, gesprekken en veel reflectiewerk. Er zijn veel verschillende werksessies van o.a. Ludo Heylen, Els menu, Joost Maes, Ivan van Gught, Mariet Vranken, Ellen en Suze Emonds. Ook een lezing van Prof. Ferre Laevers zal niet ontbreken. We werken van uit sterke theoretische kaders en kleuren deze met pakkende anekdotes.

De reis bevat een afwisseling van luisteren, doen en ervaren, maar het is bovenal de bedoeling dat het proces van de deelnemers richting geeft. We gaan ook daadwerkelijk aan de slag, zodat je niet alleen met een vol hoofd thuis komt, maar ook iets concreets in handen hebt. Buiten dit alles begeven we ons drie dagen in hartje Leuven, in de kleine straatjes, tussen de gezellige bruine kroegen en overheerlijk eten in talloze restaurantjes. Over welbevinden gesproken!

Enkele reacties van deelnemers van de reis in 2019:

Wij dromen door, veel dank voor deze prachtige dagen!

Het waren 3 prachtige dagen! Zoveel mooie dingen gehoord en tot denken gezet! Heel inspirerend. Op naar de volgende stap. Ik heb er zin in! Loslaten en vertrouwen hebben! Bedankt!

Fantastische 3-daagse mogen beleven in Leuven! Met veel inspiratie , verwondering en verwarring huiswaarts gegaan. En gesterkt in visie. Bedankt Tweemonds en CEGO!

Wil jij ondergedompeld worden in het procesgericht werken?
Wil jij nog meer te weten komen over de theoretische kaders van WELBEVINDEN en BETROKKENHEID?
Wil jij weten hoe je een rijke leeromgeving creëert?
Wil je weten welke leerkrachtstijl daarbij hoort?
Wil je meer weten over de talentenarchipel of de betrokkenheidsaudit?
Wil je andere scholen gaan bezoeken?
Heb je zin en tijd om geïnspireerd te worden, jezelf en anderen te motiveren en samen te leren?

Afgelopen jaar was de studiereis volgeboekt en moesten we mensen teleurstellen. Wil je verzekerd zijn van een plekje? Meld je dan nu aan.

Algemene informatie

Datum: 15, 16 en 17 januari 2020 (woensdag 13.00 uur tot vrijdag 15.00 uur)
Doelgroep: Schoolleiders, IB’ers, leraren uit het primair onderwijs, managers en pedagogische medewerkers vanuit de kinderopvang, opleiders.
Kosten: € 595,- p.p. op basis van een tweepersoonskamer in het prachtige, gezellige Pentahotel, inclusief ontbijt, lunch, snacks, koffie/thee en fris.
(Meerprijs eenpersoonskamer € 150,-, deze zijn maar beperkt aanwezig!)

vol = vol

Werk maken van leren lezen mbv een betekenisvolle leesomgeving

Juul Aldenhuijsen en Suze Roelofs nemen je deze cursus mee in het leesproces, waarbij eigen verhalen van kinderen en rollenspel de basis vormen voor betekenisvolle lees- en schrijfactiviteiten.
Steeds meer scholen willen hun leesonderwijs in de groep 3 beter laten aansluiten bij het aanbod in de kleutergroepen. Zij willen de exploratiedrang bij de kinderen in tact laten en de leesmotivatie hoog houden.

Tijdens deze cursus maak je kennis met een inhoudsrijke, ontwikkelingsgerichte werkwijze waarbij de ontwikkelings-en leesprocessen van de kinderen en hun vragen en interesses in de wereld om hen heen, centraal staan. Deze manier van leren lezen is een alternatieve aanpak voor of kan in combinatie met het volgen van een aanvankelijk leesmethode.
Na 5 bijeenkomsten en twee persoonlijke coachingsmomenten op de werkvloer ben je in staat om het leesonderwijs vorm te geven op een verantwoorde, maar zeker inspirerende manier van lezen met een kindgerichte insteek. Zo krijgen welbevinden en betrokkenheid volop kansen zodat fundamenteel leren plaats vindt.

De film ‘Hebben we al samen gelezen?’ van de OGO-academie, geeft ons een prachtige inkijk  in de eerste maanden van groep 3 van leerkracht Marie-Louise, Gelderlandschool – Den Haag. Marie-Louise laat ons zien hoe zij, met 80% niet Nederlandssprekende kinderen, haar leesonderwijs vormgeeft op een ontwikkelingsgerichte manier.
Vanaf dag 1 gaat Marie-Louise uit van de verschillen waardoor alle leerlingen mee kunnen blijven doen aan voor hen betekenisvolle activiteiten.
Deze manier van werken wordt onderbouwd met theorie en beschreven in het boek "Lezen en schrijven doe je samen" van Bea Pompert.

Doel:
Na het volgen van dit traject ben je in staat:

  • Om betekenisvolle lees- en schrijfactiviteiten voor de eerste maanden in groep 3 te ontwerpen
  • Kun je een rijke leesomgeving samen met de  kinderen inrichten
  • Kun je passende instructies verzorgen voor alle kinderen
  • Kun je de leesontwikkeling handelingsgericht observeren
  • Om jezelf te legitimeren met een gedegen theorie en deze in je eigen praktijk

Doelgroep:
Leerkrachten van groep 2 en 3, IB-ers en OB-coördinatoren.

Data:11 februari, 3 maart, 14 april en 26 mei en 16 juni 2020
Tijd: van 15.00 - 18.00 uur (20 uur studiebelasting, exclusief de bijeenkomsten)
Locatie: Meshallen in Wijchen
Kosten
: €625- inclusief het boek 'Lezen en schrijven doe je samen' van Bea Pompert en een prentenboek naar keuze van De Kinderboek Winkel uit Nijmegen, exclusief 2 persoonlijke coachingsmomenten van 2 uur op jouw werkvloer (€ 500,- excl reiskosten)

De open trajecten vangen aan bij minimaal zes deelnemers. Wanneer je jezelf inschrijft, ga je akkoord met de algemene voorwaarden.