Leerkrachtstijl: Cement tussen de betrokkenheidsverhogende factoren
Veel volwassen mensen kunnen zich nog hun favoriete leerkracht herinneren. De meester of juf die zij hebben ontmoet in hun kinderjaren en die een onuitwisbare indruk gemaakt hebben. De leerkracht die zo’n prachtige verhalen kon vertellen en waar iedereen graag naar luisterde. Of de leerkracht die je écht zag staan, ook als je het moeilijk had. Vaak waren dat de leerkrachten zonder ordeproblemen, leerkrachten die met alle klassen konden werken, zonder dat er dreigementen in de lucht hingen en er sprake was van angst. Die leerkrachten hadden iets, hebben iets. Want gelukkig bestaan ze nog steeds. Als we spreken over leerkrachtstijl, hebben we het over heel subtiele dingen zoals de houding en mimiek, de toon, de woordkeuze, het reageren of juist niet reageren op situaties en ook de non-verbale communicatie zoals een aanraking of even naast iemand gaan zitten. Leerkrachtstijl is zoals Laevers en Heylen het ook wel noemen het cement tussen de bouwstenen, de inhouden en de werkvormen.
Lees hier het artikel: Leerkrachtstijl